Praktiken...

I onsdags ringde jag till praktiksamordnaren och frågade om det fanns någon plats i Sundsvall till mig. D. ska ju jobba där så varför inte jag? Han trodde att det skulle gå att ordna och efter några samtal pratade jag med en man på praktikcentrum i Sundsvall. Han var helt oförstående till att jag inte ville ha en praktikplats inom socialtjänsten "jamen, det spelar väl ingen roll att du har jobbat inom socialtjänsten. Det är alltid bra att lära sig skriva utredningar." Ja, visst men det verkar inte ha slagit honom att alla som läser till socionom kanske inte vill skriva utredningar, någonsin, aldrig. Det finns fler yrken för socionomer än på socialtjänsten.

Nu kan jag i och för sig absolut tänka mig det. Som första jobb antar jag att det är inom socialtjänsten jag hamnar. Men jag vill väldigt, väldigt gärna se något annat. Något nytt som jag inte vet något om. Och framför allt något som jag verkligen VILL göra.

Han i Sundsvall skulle försöka få en handledare till mig på ett familjeteam. Det verkade rätt intressant. Så efter att inte ha hört något mer ringde jag till honom i fredags eftermiddag och frågade hur det gick. Han hade bara skickat ut en förfrågan och inte hört något. Så jag sa som det var "jag håller på att flytta men vet inte vart!". "Okey" sa han "då vet jag din situation och ska göra vad jag kan. Jag ringder dem det första jag gör på måndag. Men jag kan lova dig en plats här i Sundsvall även om det kanske då inte blir det du önskar dig."

Så då blev det en till sak att ta ställning till. Ska jag ta en praktik i Sundsvall fast på ett tråkigt ställe för att få vara där D. är? Det är ju bättre än ett dåligt ställe i Uppsala. Men hur ställer jag det i jämförelse med en hyfsad praktikplats i Uppsala?

Efter mycket om och men beslutade vi att vi tillsammans ska flytta till Sundsvall. Jag får hoppas och hålla alla tummar som går för att jag får en bra plats, annars får jag väl försöka förverkliga mig själv på något annat sätt. Även om jag faktiskt nästan bli gråtfärdig över att tänka på en plats på försörjningsstöd. Får jag däremot en väldigt bra plats i Uppsala då tar jag den. Men det får vi ta ställning till hur vi löser då.

Det värsta scenariot är om D skulle få ett jobb i Uppsala och jag blir ensam i Sundsvall på en dålig praktikplats. Då tror jag nog nästan att jag hoppar av utbildningen.

Kommentarer
Postat av: Elise

Jajaja! Kom hit till mig i Sundsvall!!! :D Det vore så himla skoj att ha dig här ju! :) När flyttar ni hit isåfall, redan till nästa termin? *studsar*

2006-12-17 @ 14:35:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback