Rött te

Jag är helt såld på rött te eller rooibos, jag vet inte vad jag ska säga. Jag dricker nog 2-3 koppar varje dag. Det ska vara med något sött i och en skvätt mjölk. Mums.

Nyligen köpte jag ett nytt rött te på tehörnan, "bras stund" hette det om någon är sugen. Det är supergott!Tehörnan är en mysig butik som tyvärr bara finns i Uppsala och Umeå. D. vägrar att ens gå in i butiken.

Jag älskar deras tepåsar där det står:

"Hsüs T's tänkvärda ord om den rätta tidpunkten att dricka te.

-när hjärtat och händerna är fria
-när man är trött efter att ha läst dikter
-när tankarna är upprörda
-när man lyssnar till en sång
-när sången är slut
-när man sitter inne på en fridag
-under samtal till långt utpå natten
-en dag med små regnskurar
-när dagen är klar och vinden är mild
-när ett samkväm är slut och gästerna gått"

te
foto: grön gåva

Och så är det ju så nyttigt med rött te också! Inte bara fantastiskt gott. Det största pluset är nästan att det är utan koffein så man kan dricka det på kvällen.

"Rooibos , rött te, är te från Sydafrika och har funnits i handeln ett par år, det är egentligen ett örtte och inte alls ett "vanlig" te, fast det smakar nästan som svart te. Plantan heter Aspalatus Linearis på latin. Rooibos som betyder röd buske på afrikaans, har druckits i hundratals år av de infödda folket i Cedarbergen i Sydafrika. Busken växer inte någon annanstans än där , fast försök till odling har gjorts på andra ställen. Rooibos anses medicinskt verksam mot hudeksem, allergier och spädbarnskolik. Teet innehåller inget koffein (eller tein) eller garvsyra (som gör att te kan smaka bittert) men höga halter antioxidanter (aspalathin) och mineraler (järn, magnesium, kalcium och kalium), och anses mycket hälsosamt. "

Källa: Brattberg.com

Kommentarer
Postat av: mattant

fint! Jag gillar också rooibos te. Min favorit är den med vaniljsmak :-)

2007-07-20 @ 12:28:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback