Mat på fjällvandring

I somras fjällvandrade vi kring Sylarna och Storulvån. Det var en underbar tur trots ganska mycket regn.

Till frukost åt vi gröt gjord på fruktmüsli och hade torrmjölk till. Om vi bodde i närheten av blåbär eller hjortron hade vi det till.

Till lunch åt vi ibland knäckemackor med jordnötssmör på och buljong till. Ibland åt vi ordentlig mat som Daniel själv torkat (han får beskriva det sen). Det kunde vara chili con carne, kyklingröra med bulgur eller köttfärssås och spagetti. 

Ett superbra mellanmål är "fågelgodis". Det är en blandning av hasselnötter, mandlar, solroskärnor och russin. Supergott. Det är en perfekt blandning att ha färdigt, som här på bilden, på fjällvandringen, eller att ha på gröten. Det funkar också bra istället för snacks på kvällen. Det innehåller dock rätt mycket kalorier. Till mellanmål åt vi Mars-barer också. Och ibland stannade vi vid nån av fjällstationerna och fikade bulle.

fågelgodis
jag äter "fågelgodis"

Till middag åt vi någon av Daniels hemmatorkade måltider som verkligen var supergoda. Och på kvällen snacksade vi på jordnötter, torkade bananer och äpplen. Så slank det ner en lite whiskey också.

Jag vet några andra som gillar Daniels chili con carne:
spindlar

Jag kan lova att den inte är lika dödlig för oss lite större.

Vi åt verkligen riktigt bra mat på vandrigen. Ska jag kanske tillägga att trots många, många timmars vandring varje dag så gick inte nån av oss ner ett gram.

matlagning

Daniel hälsar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback