Müsli

Idag har jag gjort müsli. Förut gjorde jag det lite då och då men vi har gått över till att köpa euroshoppers fruktmüsli för den är lika billig som att göra egen. Men idag har jag gjort egen lyxmüsli och den kommer inte i närheten av de man kan köpa i butik. Den är bara så otroligt god!


plåt

Jag brukar ha havregryn som grund. Ibland också rågflingor men det hade jag inte hemma idag.

Övriga ingredienser är:
Linfrö
Solrosfrö
Mandel som är grovhackad
Hasselnötskärnor som är grovhackade
Havrekli

Detta lägger jag på en plåt och häller en gnutta matolja, vatten och honung på. Så rör jag om ordentligt.
Ska man göra en vardagsmüsli är det onödigt med honung. Sen låter jag det stå i ugnen på ca 200 grader i 10 minuter.

När grundmüslin kommit ut ur ugnen blandar jag i torkad frukt. Den här gången blev det torkad papaya, torkadade jordgubbar (sjukt gott!) och russin.

musli

Klart!

Just denna ska ges bort i julgåva.

Kommentarer
Postat av: Elise

Men vad du är pysslig! Jag är så avundsjuk, vill också pyssla men all tid går åt till andra sånadär vuxensaker. Den avkoppling jag får är här framför datorn. ;) Åsså ridningen då.
Smart med muslin, vet du ungefär hur näringshalten å allt sånt ser ut när man gör egen? Borde ju bli mycket bättre, jag ska tipsa John om den du har gjort! :)

2006-12-03 @ 19:49:48
Postat av: Eva

Ja, om man inte har så mycket nötter eller torkad frukt i så blir det inte farligt mycket kcal. Man kan stoppa ner en skårad vaniljstång i burken också. Då tar hela müslin smak av vanlij!

2006-12-03 @ 20:03:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback