Torkade tomater

På jobbet låg en danska, vit, inredningstidning. Jag har bläddrat i den många gånger. Såå vackra bilder.

Där fanns också ett tips på att göra sina egna torkade tomater. Jättebra, tänkte jag. Bra sätt att spara lite av de otroligt goda sommartomaterna som finns nu. I en varmluftsugn ska det enligt tidningen ta 2 1/2 timme i 150 grader.

Vår ugn ser ut så här:

torkad tomat

Den är nog lika gammal som huset! För att släppa ut luften har jag satt dit ett grytunderlägg. Det fungerar ganska bra. men det tog inga två timmar. Det tog väl närmare 12! Och inte i 150 grader utan mer 70!

Men tillslut blev det ganska bra:

torkade tomater

När de har torkat fyller du en burk med tomater och vitlök och sedan olivolja.

Men med tanke på elförbrukningen av den där gamla ugnen så är det nog ekonomiskt att köpa färdiga i affären. Kanske lyckas du bättre. Det är enelt och roligt att ha egna torkade tomater. En fin gå-bort-gåva.

Kommentarer
Postat av: mrspitepalt

Det känns ju lite lyxigare med hemmagjorda än med köpta. Kan man få unna sig ibland. Men du kanske ska vänta tills ni har en nyare ugn innan du gör nästa sats =)

2007-08-09 @ 15:49:05
Postat av: Irma

Haha, så dum jag känner mig nu när jag inte hade kollat min egen blogg innan jag svarade till dig. Så typiskt mig ändå :p Blev tomaterna goda då? Tänkte att jag kanske skulle prova på det :)

2007-08-09 @ 22:38:59
Postat av: Irma

Haha, så dum jag känner mig nu när jag inte hade kollat min egen blogg innan jag svarade till dig. Så typiskt mig ändå :p Blev tomaterna goda då? Tänkte att jag kanske skulle prova på det :)

2007-08-09 @ 22:39:24
Postat av: Fru B

Härligt! Sånt längtar man efter nu när snön faller.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback