Vår bröllopsresa

Nu har vi (lika med D) tagit oss tid att föra över filmerna och bilderna från bröllopsresan och bröllopet till datorn och den externa hårddisken jag fick av svärfar i födelsedagspresent. Därför kommer berättelsen om vår bröllopsresa nu, bättre sent än aldrig!

bröllopsresa

Vår bröllopsresa var verkligen jättehärlig på alla de sätt men vi vill ändå uppmana er att aldrig resa med Fritidsresor! Ingen som helst kompensation fick vi heller. Inte heller någon uppmärksamhet för att vi var på bröllopsresa vilket vi väl i och för sig inte hade förväntat oss av ett charterbolag, men hoppats på med tanke på det som hänt tidigare. Vi fick en mysig honey moon men det var INTE tack vare dem! Även på plats var all kommunikation med deras center undermålig, även när det gällde småsaker som transfer och deras gruppresor som inte alls var av den standarden att de skulle kosta 10 euro mer än andras. Samt den oerhört dåliga informationen.

Nä, aldrig mera charter säger vi!

Nu till der härliga:

Vårt hotell var helt fantastiskt!

hotellpoolenhotellrumhotell palazino di corina

Hotellet är delvis i en medeltidsbyggnad. Rummen är superfina med stenväggar, tunga gardiner, bastanta möbler. En öppen spis som vi inte använde. Vi hade jaccuzi på rummet och sängen var stor och hade vackra lakan med hotellet emblem broderat på. På innergården fanns en liten pool med 22 gradigt vatten vilket var ljuvligt när det var närmare 50 grader i luften vissa dagar. Det var perfekt att ligga i solbädden och dricka en kall öl  och läsa en bok på eftermiddagen innan det var dags att vila och byta om inför middagen.

rethymnon

Middagarna var fantastiska. Längs med stranden fanns en strandpromenad och en gammal venetisk hamn. Där låg det massor av restauranger. Dyra och rätt dåliga restauranger. Där var också de flesta turister. Själva drog vi djupare inåt den gamla stan där vi bodde. Där fanns det hundratals små tavernor i trånga gränder. Där fanns den genuina och otroligt goda maten. Dessutom var priserna ofta ganska låga. När vi skulle välja restaurang valde vi ofta efter om den hade tygdukar eller inte. Och om det såg mysigt ut såklart.

knossos

Den varmaste dagen på hundra år (50 grader i skuggan) besökte vi Knossos. Jag kan inte påstå att vi orkade ta in så mycket i hetten men vi höll gott mod och skrattade åt att bli behandlade som femåringar av reseledaren samt åt alla tjocka tyskar som inte klarade av värmen (lite elakt ja, men vad har man där att göra när man väger 150 pannor, högt blodtryck, utan vare sig solglasögon eller hatt?)

samariaravinen

Vi vandrade den 1,6 mil långa Samariaravinen en av de lite mindre heta dagarna. Det var en jättefin vandring när vi tagit ett krafttag och sprungit ifrån turistklumpen. De varnade hundra gånger för att man skulle ha ordentliga skor och vara försiktig och att det var en så svår vandring  osv. Är man bara i hyfsad form så är det inga problem alls. När man kommit ut från naturreservatet som ravinen ligger i finns det ett par restauranger och barer. Där stannade vi och drack iskaffe samt öl innan vi fortsatte de sista 5 kilometrarna ner till havet. Där åt vi jättegott på en taverna med utsikt över det kristallblå vattnet och tog sen ett dopp i det rätt kalla vattnet. Vi upptäckte på våra utflykter att vattnet på sydsidan av Kreta är mycket kallare än på nordsidan där vi bodde.

restaurang

I tre dagar hyrde vi bil och åkte runt på egen hand på Kreta. Vi blev rätt trött på att köra vilse i bergen med tillslut kom vi alltid någonstans. Denna pittoreska by, skulle vi kunna komma tillbaka till. Där finns inte mycket att göra. Det finns en strand och det finns restauranger. Dessutom finns det en hamn när båtar åker på utflykter ifrån. Jag tror att det var byn Matala men så här långt i efterhand vet jag faktiskt inte. Ett perfekt resmål om man har en vecka och bara vill koppla av!

Den första bilden är tagen på den fantastiska stranden i Elafanossi. Där kan man tro att man är i maldiverna och inte i medelhavet.
Ja, en jättekul resa men som sagt, aldrig mera charter och absolut inte Fritidsresor!

Postat av: vendeley

vad roligt att få läsa om er bröllopsresa. fråga dock: när dyker det upp en bild på de egen desigade ringar. jag tycker gott ni kan ta en klassisk han på hand bild och lägga ut. så det så. :)

Postat av: Irma

Hejsan!
Vill säga att jag gillar din blogg (nyligen börjat läsa), speciellt när du skriver om pyssel och mat/bak! Vill också önska dig och din make all lycka i framtiden! Till slut har jag några frågor som du själv avgör om du vill svara på :p 1. Din bannerbild är helt otroligt vacker! Var är den tagen? 2. Var på Kreta var ni och vad hette hotellet? Såg så mysigt ut :)
Ha en bra dag!

2007-08-09 @ 12:00:36
URL: http://irmis.blogg.se
Postat av: Evasleva

Tack! Vad snäll du är.
bannerbilden är tagen på en ö som heter Koh Wai som ligger utanför Koh Chang i Tahiland.
Vi var i staden Rethymnon (ska genast skriva till det) och hotellet hette Palazina di Corina. Hotellet kan vi verkligen rekomendera!

2007-08-09 @ 15:30:41
Postat av: mrspitepalt

Vilket jättemysigt hotell ni bodde på! Vi reste också med fritidsresor, men det var bara andra veckan vi hade med dem att göra. Första veckan hyrde vi ju egen bil. Vi fick inte så dåligt intryck, blev mest trötta på reseledarens om pratade oavbrutet även när hon sa att hon skulle vara tyst.

2007-08-09 @ 15:52:48
Postat av: Västmanländska i Skåne-exil

Det låter ju fantastiskt (TROTS Fritidsresor)!

2007-08-09 @ 19:09:36
URL: http://ulejbro.blogsome.com
Postat av: Karro

Åh, ni såg ut att ha haft det jättehärligt!

2007-08-09 @ 20:43:57
URL: http://www.karro78.blogspot.com
Postat av: Irma

Hej igen! Vill tacka för svaren på frågorna. Vill även nämna att alla charterbolag inte är så dåliga, jag och min pojkvän (som också heter Daniel :p) åkte till Thassos i juni med Ving och vår reseledare var ofta på vårt hotell och hjälpte oss bl.a med hyrbilen mm.. Men sen skiftar det nog ganska mycket vart man åker och inte bara med vilket bolag antar jag. Ha en jättebra helg!