Sötningsmedel

Sötningsmedel är väldigt omdiskuterat. Aspartam har nu fått väldigt dåligt rykte och till exempel Coca cola har gått över till sukralos istället. Enligt livsmedelsverket finns inga det inga risker med att dricka läsker med aspartam om man håller sig under det rekomendera dagliga intaget vilket motsvarar 4 liter läsk/ dag! De säger även att ammande kvinnor utan fara kan dricka lightläsk med aspartam då det inte utsöndras i modersmjölken.

Om risk för hjärntumörer säger livsmedelsverket så här:

"Tidigare diskussioner om aspartams eventuella hälsoeffekter har framför allt handlat om effekter på centrala nervsystemet, där en förhöjd risk för hjärntumörer tidvis har debatterats flitigt. En enad expertis har dock avfärdat denna cancerrisk. Inte heller resultat från tidigare studier under mer än 25 år har visat några negativa effekter på arvsanlag, cancer-, fortplantningsförmåga och utveckling. Humanstudier har inte heller visat några sådana effekter. "

Aspartam har använt i livsmedel för människor i över 20 år och än finns inga bevisade negativa effekter enligt EFSA:s utvärderingar.

socker

Men det kan ju vara dumt att chansa? Visst dricker jag lightläsk ibland eftersom det inte är så ofta och jag tycker inte att vanlig läsk är "värd" kalorierna. Men jag skulle inte ge det till mina barn.

Om sukralos å andra sidan vill inte livsmedelsverket säga någonting eftersom det inte finns tillräckligt med forskning alls. Att ett stort företag som coca cola byter sötningsmedel till det beror nog enbart på att just aspartam fått dålig klang i media. Inte för ditt bästa!

R, hur var det nu atomen såg ut? Du hade ju kolla på det här! Visst stämde det ungefär med det ovan skrivna?


Kommentarer
Postat av: Filip

Hej Eva.

Intressant inlägg du hade på din blogg. Jag lägger in en länk till ditt inlägg om du inte har något emot det.

/Filip
Motionsguiden.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback