Sy sadelskydd

Kafferepet efterlyste ett 'recept' på saldelskydd så här kommer ett:
Jag hoppas att jag lyckas förklara det.

Ingredienser:

Bävernylon
Fuskpäls eller annat som är skönt att sitta på.
Tråd
Ev. stoppning
Resårband

sadel

Jag har börjat med att se på sadeln hur stor den är. Pappas sadel (svart skydd) är litet och min (det röda skyddet) är en gigantisk tant-sadel. I fallet med min sadel gick jag ut till cykeln och ritade av den. Sadeln alltså ;)

I fallet med skyddet till pappa kollade jag på ett gammalt sadelskydd vi hade hemma och använda det som mall.

Med sömnsmån klippte jag ut, efter mallen, en bit ur bävernylonet och en lika stor bit ur pälsen.

På pappas lade jag nu stoppning före jag nålade ihop dem avig mot avig. Sy ihop dem.



Nu är det dags att sy på delen som går längs runt. Man får helt enkelt mäta hur långt det är och klippa ut en bit av bävernylonet som är lika lång, plus sömnsmån och ungefär 8 cm bred. Här gäller det åter igen att kolla på sin egen cykelsadel. Vissa är höga och behöver mer tyg för att nå om och andra är det inte.

Sy en kanal i längs enda ändan av tygbiten. Denna är för resåret. Är man smart kan man redan nu dra igenom resårbandet så slipper man göra det när den är fastsydd och är krånligare.

Sen är det dags att sy fast den. Det är den trixigaste biten att få snygg. Lägg tygbitarna pälssida mot rät bävernylonsida. Börja bak på sadelskyddet. NÅLA! Tänk på att ett cykelsadelskydd slits ganska mycket och det därför kan vara en bra idé att sy två gånger.

Klipp bort eventuellt ludd som sticker fram och sicksacka kanten. Då blir det både mycket snyggare och hållbarare.

Dra ihop resårbandet så mycket som behövs och knyt. Nu är det bara att sy ihop så är det klart. Var noggrann så blir det mycket snyggare. Det gör inget om man syr över resårbandet.



På den första jag sydde så trocklade jag ihop det sista för hand för att inte sy över resårbandet men jag tror inte att det blir bättre.

Lycka till!

rött

Kommentarer
Postat av: Ewa

SÅ DUKTIGT! Och tack. Jättefint och snällt. Ska genast vidarebefodra. Internet är fantastiskt, man träffar fantastiska personer. Som du. Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback