Vår servis

I helgen var jag, D och svärmor I på jakt efter Vår Servis.

Det blev den snygga, stilrena, klassiska, vackra swedish grace som vi fastnade för:

swedish grace

Vi planerar att blande färgerna is och snö. Snö är en vacker vit färg och is är en svagt grå,blå färg (som mina ögon som min syster sa).

tegods swedish grace
Jag är lite kär i dessa vackra tekoppar med fat. Någon gång i livet vill jag ha dem :)

louice adelborg

och det här är kvinnan som skapat detta vackra, Louise Adelborg.

Så här står det på
Rörstrands hemsida:

"Vem var Louise Adelborg, hon som lyckades skapa en servis för hela svenska folket? 31 år gammal, utbildad till teckningslärare på nuvarande Konstfack, fick hon 1916 kontakt med Rörstrand och började rita dekorer. I slutet av 1920-talet gav Louise Adelborg sig i kast med servisporslin och på Stockholmsutställningen 1930 stod servisen, med sitt veteaxmönster inpressat i relief i massan. Hon lyckades förmedla känslan av gyllene veteax vajande i vinden och doften av bröd. Sädeskornet kan ses som en symbol för föda, välstånd och natur."

Kommentarer
Postat av: mrspitepalt

Nej, vad orättvist! Jag älskar de där tallrikarna, de är ju superfina. Men min pråliga Palt gillar dem inte. Vill ha mer krusiduller och skräp. Jag bli så avundsjuk!

2007-05-02 @ 20:31:27
Postat av: ewa

SÅ FINA! Vilket bra val. Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback