Men miljön då?

Usch, jag har lite miljöångest.

Och tänk på julen, då går det åt mycket energi i stugorna. Och alla badkarsbaden...

Jag torkar i alla fall min apelsinskivor i luften istället för i ugnen

apelsin

Jag minns förra året då varannan pysselblogg stoltserade med bilder på apelsinskivor i sina ugnar. Jätteonödigt!
Börja nu så går det bra att torka dem på en bricka. Vänd på dem på morgonen och innan du går och lägger dig.

Så tänker jag på alla lampor som kommer vara tända i jul. Julbelysning i träden. Julstjärnor i fönstren, elljusstakar. Ojoj. Byt i alla fall til lågenergillampor där det går! I den vanliga belysningen går det ju oftast i alla fall.

Jag har nitiskt börja släcka alla lampor när jag ur ett rum.

Och mysbelsynigen behöver ju faktiskt inte vara på när man inte är där.

Badkaren ja... det är ju bättre att duscha. Om inte så kan man ju alltid bada två, om man har någon att dela karet med. Det krävs mindre vatten och är ju så mysigt!

Vi har dessutom börjat byta ut mycket köttprodukter mot böner och linser. Varje kilo kött som produceras gör av med enorma mängder eneri. Julskinkan kommer jag ALDRIG ge upp. Men tills dess kan det ju vara värt att äta lite mer vegetariskt.

Jul

Ingen kan göra allt. Men många kan göra mycket, som Bamse sa.

Har du fler förslag?

Kommentarer
Postat av: Västmanländska i skåne

Vid jul älskar jag att stjärnor och ljusstakar lyser när jag kommer hem, men jág brukar sätta dem på timer, så att de knäpps igång bara lite innan jag brukar vara hemma.

Postat av: Marika på Odlingspyssel

Känner igen det där... har också miljöångest. Försöker att köpa ekologisk mat och att bara använda bilen när jag måste. Vilket är sällan eftersom jag bor 100 m från tunnelbanan. Men ändå så kör vi upp en hel tank i
månaden...

Man kan torka äppelklyftor på samma sätt som apelsinerna. Jag ska också torka nu snart :) Blir så himla fint :)

Energilampr är ju ett bra tips, kostar 20 kr styck på Willys. Att inte ha elgrejer på stansbye sparar också energi, och att ha 20 grader inne ist för 23, en kofta eller lite extra mys i soffan värmer ju också bra :) Men men det är lätt att snacka och svårare att leverera, själv har jag 24 grader inne ...(måste jag skämmas nu?)

2007-11-15 @ 19:16:45
URL: http://odlingspyssel.blogg.se
Postat av: ewa

Om man saltar dem lite så dras vattnet ur snabbare.

2007-11-16 @ 16:09:18
URL: http://www.kafferepet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback