Engelsk fruktkaka

Nu är det dags att leta upp finfina julrecept, för mig. Det gäller ju att vara lite planerad så att decembermånaden inte kommer som en chock och sen hinner man inte med något alls. Fast man egentligen ville!

(jag har full förståelse för de som köper allt färdiglagat och tycker till och med att fler borde göra det)

Min mamma brukade göra engelsk fruktkaka. Jag tror inte att det var några fler än hon och jag som gillade den men en sån ska det bli. Dessutom är den ju så hållbar!

image705
ica.se

Jag tycker att det ska vara jättemycket frukt i kakan. Och sprit! Nu letar jag bara det perfekta receptet.

Har du ett som ligger och skräpar någonstans?

Jag har hittat två potentiella kakrecept

Engelsk fruktkaka från Mat&Fritid

200 gram russin

1 burk röda & 1 burk gröna coctailkörsbär, tillsammans 190-200 gram +spadet

100 gram dadlar eller fikon

50 gram syltade apelsinskal

50 gram suckat

100 gram hasselnötter

3/4 dl konjak, whiskey eller mörk rom

225 gram smör

4 ägg

2½ dl socker

4½ dl vetemjöl

1 tsk kanel

1 tsk ingefära

½ tsk kryddnejlika

1 msk kakao

Engelsk fruktkaka från Hildasholm

Ingredienser
Portioner: 1 kaka, ca 20 bitar

225 g smör
2 dl socker
4 ägg
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl (grovhackade) hasselnötter eller valnötskärnor

Fyllning
12 kärnfria katrinplommon
225 g inlagda körsbär (cocktailbär & spad), eller 2 påsar cocktailbär à 50 g + 1 dl vatten
1 dl konjak
1 pkt russin, 250 g
1 påse korinter, 100 g
2 påsar hackat apelsinskal à 50 g
1 påse hackad suckat à 50 g

Gör så här
1. Hacka katrinplommonen och de avrunna körsbären, spara spadet. Mät upp körsbärsspadet (?) och tillsätt konjak. Blanda ner all frukt till fyllningen och låt dra i några timmar. Rör om då och då.
2. Sätt ugnen på 150° C.
3. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget, och arbeta in dem noga.
4. Grovhacka nötterna och blanda med vetemjöl, salt och bakpulver. Rör ner lite mjölblandningen i frukten så att den får ett mjöltäcke kring sig. Blanda ner frukten och resten av mjölblandningen i äggsmeten.
5. Häll kaksmeten i en smord och bröad bakform 1 1/2 liter.
6. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i cirka 1 1/2 timme. Täck den med folie om den börjar mörkna. Känn efter med provsticka om kakan är torr, då är den klar.
7. Låt kakan svalna. Förvara den kallt i folie och plastpåse.


Kommentarer
Postat av: Soffy

Va fint att du ska göra din mammas kaka! Min svärmor brukar göra fruktkaka till jul, det hör till. Jag själv har tyvärr inget bra recept.

2007-10-25 @ 11:32:46
Postat av: Västmanländska i skåne-exil

Oj, oj - det här får mig att minnas när jag bodde i England. Min "landladys" fruktkaka kunde man använda att slå ihjäl folk med ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback