Kärleksdikt

Jag är nöjd med dikten vi valde till vårt bröllop. Men varför tänkte jag aldrig på denna? Härligt ärlig, sann och osentimental. Så som jag vill ha mina kärleksdikter :)

Den är lite lång men den är värd att läsas med omsorg.

Lycklig kärlek


Lycklig kärlek. Är det normalt,

Är det klokt, är det nyttigt -

Vad har väl världen av två

Som inte ser världen?


Upphöjda i sig själva, oförtjänta,

De första bästa av miljoner, ändå övertygade om

Att just så måste det vara - i belöningen för vad?

För ingenting. Från ingenstans faller ljuset -

Varför just på dem, och inga andra?

Sårar det rättvisan? Ja.

Stjälper det de omsorgsfullt uppställda reglerna,

Störtar det moralen från sin höjd? Ja,

Stjälper, störtar.


Se på dessa lyckliga:

Om de i alla fall kunde maskera sig lite,

Kunde låtsas betryckta för att glädja vännerna!

Hör hur de skrattar - stötande.

Deras språk, hur tydligt, hur uppenbart -


Och deras ceremonier, konster,

Plikter uttänkta mot varandra,

Ser ut som en konspiration bakom mänsklighetens rygg!


Det är inte lätt att säga vad deras exempel kunde leda till.

Vari skulle religionen och poesin finna stöd,

Vad skulle man minnas, vad skulle man försumma,

Och vem skulle vilja förbli i hjulet?


Lycklig kärlek. Är det oundgängligt?

Takt och förnuft manar oss att förtiga den,

Som en skandal i Livets högre kretsar.

Duktiga barn föds utan dess hjälp.

Och aldrig ska den lyckas befolka jorden,

Det sker bevars så sällan.


Låt människor som inte upplevt lycklig kärlek

Hävda att den inte existerar.


Den tron ska göra det lättare för dem att leva

Och att dö

/Wislawa Azymborska

hjärta
isabella smith


Kommentarer
Postat av: Camilla

Hello!

Nu har jag köpt krämen du rekomenderade.. :) Men hur gjorde du med den, hur ofta smörjde du in dig och tog du isf. hela nageln också?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback