Analys

Haha, jag skrattar åt Marikas kommentar till inlägget under ang Strindberg.

Att analysera Strindberg i tre timmar var faktiskt mycket roligare än man kan förvänta sig. Vi har läst hans drama Fadren och analyser den enligt en modell vi fått.

image960

Säga vad man vill om att analysera litteratur med någon form av positivistisk tanke om att allt ska gå att ordna in i formar men det var ganska bra början för oss noviser.

Efter genomgång av dramat fick vi se slutet av Bo Widerbergs pjäs "En far" som är baserad på Fadren. I diskussionen efteråt tyckte jag att Fadrens dotter, i dramatiseringen, betedde sig på ett sådan sätt att jag tolkar det som att hon är van vid att hennes far är psykotisk. Att Fadren inte alls drivits till galenskap denna dag vilket boken ger sken av. Vår lärare såg på mig och sa att en sådan tolkning hade han aldrig hört förut! (Det är inte första gången han sett på mig med den där blicken. Andra dagen sågade jag en dikt av Ekelöf)

Jag inser mer och mer att jag är så präglad av min utbildning att det påverkar allt jag ser. De andra såg en flicka som var duktig på att hantera pappans galenskap. Jag såg en flicka som levt med en bipolär(?) far och tar för mycket ansvar för honom samt har lärt sig minska hans infalls inverkan på familjen.

När vi analyserade boken Doktor Glas insåg jag att de andra gjort det.
Jag hade ju analyserat  Doktor Glas! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback