Yogabollar

Dessa bollar såg inte alls ut så här när jag gjorde dem i lördags. Receptet är gjort av Camilla Mossberg och jag hittade det på Allt om yoga.

1½ dl Müsli (lättrostad, osötad)
1½ dl havregryn
40 gram hackad mörk ekologisk choklad (kan uteslutas eller ersättas med carobchoklad)
½ dl solrosfrön
½ dl rostad hasselnöt (minst)
ca 1 dl russin
1 väldigt rågad matsked rismalt
saft och skal av ½ - 1 ekologisk apelsin (gärna mycket skal)
kokos

Gör så här:
Gnugga skalet av hasselnötterna och hacka dem. Blanda samman alla ingredienser i den
ordning de står uppräknade i receptet. Var särskilt noga med rismalten, den måste
arbetas in väl innan apelsinsaften tillsätts. Rulla snygga bollar och vänd i kokos.
Kyl ordentligt. (Då får de också rätt konsistens.)

image1082

Vad är rismalt?! Det fick gå bra utan det i mina bollar. Jag tror att nästa gång jag gör dessa mumsiga bollar ska jag göra dem i mixern så att det blir riktigt finfördelat. Bitarna av nötter och annat var lite för stora. Det kommer också göra att russinen kan hjälpa till att kladda ihop resten av ingredienserna. Det var lite svårt att göra snygga bollar av röran. Kanske hade rismalten hjälpt till?

Goda och nyttiga var de i alla fall. Den första bollen kändes lite trist, men det var för att man förväntade sig något väldigt sött som en chokladboll. Den andra bollen var fantastiskt god och smakrik. Helt utan mjöl och socker och med massa nyttigheter är detta något man kan mumsa på med gott samvete. Detta kommer definitivt att göras igen. Kanske redan till nästa schlagerkväll.

Förresten: någon som vill bjuda in oss till finalen i melodifestivalen på lördag? Vi har ju ingen teve!
Jag kan muta med yogabollar!

Kommentarer
Postat av: Elise

Absolut, det är bara å övningsköra upp hit! :D

De där bollarna såg riktigt intressanta ut. Kanske måste testas.

Angående påskägg så såg jag att panduro har billiga pappägg, omålade. Måste kolla upp det där. :-)

2008-03-10 @ 20:37:02
Postat av: Detsvartataket

mmmm lät smarriga. Men nu ska jag hålla igen på sådan som går..hihi en annan gång ;)

Postat av: Elise

Åh, jag såg det i reklambladet jag med! :-) Tror du det gäller såna i normalstorlek eller såna pytteminisar? Sen måste jag införskaffa vit färg och hobbylack. Plus servetter kanske... ;-) "Svärmor" hade en stor flaska med decoupagelim som jag fick testa med, ibland har man tur! :-)

2008-03-11 @ 19:05:07
Postat av: Västmanländska i Skåne

Oj, är du sjuk nu din stackare! Hoppas du kryar på dig snabbt.

2008-03-11 @ 21:11:26
URL: http://ulejbro.blogsome.com
Postat av: MiniJossan

De ser jättegoda ut:)

2008-03-12 @ 11:07:35
URL: http://minijossan.blogg.se
Postat av: Maja

Så fina de ser ut, jättesöta=)

2008-03-14 @ 17:33:21
URL: http://matgladje.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback