Banankaka

Denna kaka är mumsfilibabba och inte helt onyttig för att vara kaka.

Styrelsens favoritkaka brukar jag kalla den. När jag var ordförande i studerandeföreningen där jag pluggade brukade jag baka denna söta sak på order av styrelsemedlemmarna. Även de riktigt sportiga åt av den. Den är ju trots all full med banan. Och banan är nyttigt!



25 gram smält smör, olja eller fltande margarin
2 st ägg
1 dl socker (om bananerna är riktigt bruna, öka annars till 1,5 dl)
saft av en halv citron
2 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 st bananer
0,5 dl mjölk
lagom mycket kanel och kardemumma.

Vispa socker och ägg pösigt. Häll i smör, citron och mjölk och ev kryddor. Ös i resten. Vem orkar blanda saker i olika byttor först? Det brukar gå bra i alla fall. Mosa bananen och ha i den med.

Baka kakan i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 35 minuter.

Kakan blir lite satt pga bananerna men mycket god.

Kommentarer
Postat av: Ylva

Tänkte på den härom dan :)

2008-10-31 @ 14:10:12
Postat av: Malin Inspiration & design

Hej! Tack för din kommentar inne hos mig. :)

Den där banankakan verkar ju himla god! Får nog

prova den. Jag gillar banan i bakverk. :)



Ha en fin kväll! Kram Malin

2008-11-07 @ 17:01:46
Postat av: Ylva

Svinkul, jag googlade banankaka och kardemumma och kom till din sida, med kakan jag ätit och kommenterat. Nu blir det baka av!

2010-07-12 @ 22:14:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback