Härskartekniker

Jag  ska arbeta i två sjätteklasser med Härskartekniker. De används av undomar också! Jag tror att det är jättebra för dem att detta kommer upp till ytan men det är lite svårt att lägga nivån rätt.

Det här hittade jag i ett material från scouterna:

Någonstans i trettonårsåldern tystnar många flickor. Den

nyss så klara rösten kvävs till en svag viskning. Det självklara

sättet förbyts mot osäkerhet och engagemanget förvandlas

hos många till en stor upptagenhet med det egna utseendet.

Vad är det som har hänt? Ett svar är att det har blivit uppenbart

för flickan att hennes upplevelse av världen (som hon

skolats in i och utvecklat under hela sitt liv) inte är den som

räknas. Inte i skolan, inte i föreningslivet, inte i massmedia.

(I psykologen Carol Gilligans forskning i nyss så självsäkra

tjejer tystnas kan du läsa mer om ämnet.)

I stort sett överallt är det pojkarnas erfarenheter och version

av verkligheten som är den rätta. Konkurrens ger mer

fördelar än samspel, oberoende ses som mer statusfyllt än

närhet, fysisk aktivitet anses mer intressant än känslor och

fotboll är mer gångbart än hopprep. Det skapar en svårgripbar

känsla av utanförskap och osäkerhet hos många tonårsflickor.

Det är så jävla orättvist! Fast jag tror inte att jag tystnade när jag var 13. Och gissa om folk tycker att man är en pain in the ass?

Undahållande av information:


www.morelli.se


Kommentarer
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Bra att du pratar om problemen! Tack Eva :)

Postat av: kajsa

men vad bra! och svårt. en del av ÖFA har jobbat med högstadieklasser under hösten och gör det under våren också som en del av skapande skola. Det är ju inte uttalat samma ämne, men vi har oftast något åt det hållet som grund i allt vi gör. Att flickor får och ska ta plats! http://www.ofahemligheter.se/ här kan du läsa om projektet.

2009-02-20 @ 11:47:47
URL: http://kajsaspyssel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback