jag behöver er hjälp!

Jag kanske begär mycket av er så här i sommarvärmen men ni brukar gilla när jag diskuterar genus med mina elever, så jag hoppas lite på er :)

Jag skulle behöva hjälp med att hitta bra litteratur i alla åldersgrupper 6-16 år som tar upp genus på ett eller annat sätt och väcker tankar så klart. Min lista ser just nu ut så här:

Åk 6-9

Spelar roll av Hans Olsson

Dröm att leva av Håkan Lindqvist

I väntan på liv av Marika Kolterjahn

Du och jag, Marie Curie av A.R Persson

En av dem av I Sandhagen
Egalias döttrar av Gerd Brantenberg

Fittstim av Linda Norrman Skugge, Belinda Olsson, Brita Zilg (tjejer)

Det är ju fan livet av Christina Cantoreggi och Martin Kellerman (killar)

Tidningen Respekt


Åk 4-6

Tänk (tvärt)om! Tjejer, killar och makt av Anna Norlin

Pojke Flicka av Terence Blacker

Min bror och hans bror av Håkan Lindqvist

Tidningen Respekt


Åk 3-5

Drakvinter av E.B Holme


Åk f-2

Malins mamma gifter sig med Lisa av Lundorb och Tollerub-Grkovic

Trollen på regnbågsbacken av Sjöström och Öhrn

Lill Zlatan och morbror Raring av Pija Lindebaum

Värsta prutten, Lolly av Åsa karsin

Väldigt tomt i de lägre åldrarna med andra ord...



All hjälp mottages tacksamt!


Kommentarer
Postat av: Ylva

Jag vet inte om de lägre åldrarna men det ska finnas ett spel där man får poäng när man gör hushållsarbete. Och man gör verkligen hushållsarbetet på riktigt också, inte bara i spelet. Så kan man jämföra, de yngre kanske kan få föräldrarna att göra det. Eller jämföra med sina bröder/systrar hur mycket de hjälper till hemma. Kram

2009-07-01 @ 15:44:20
Postat av: Västmanländskan

Åh, jag kan kasnke hjälpa dig - jag kan leta lite i listor från när jag läste Barn- och ungdomslitteratur. Hur bråttom är det?



Håller på att packa för semestern (bl.a. flottfärs på Klarälven) och vi sticker imorgon. Tillbaka runt den 14:e

Postat av: E

Har du hört talas om "Kukbruk" av Manne Forsberg? En lättläst, rolig och informativ bok riktad till tonårskillar (högstadiet, möjligen åk 6) om kärlek, sex, genus, osv.

2009-07-01 @ 22:54:16
URL: http://studentlya.blogspot.com
Postat av: Frida

Hej! Ramlade in på din sida via textappeal. Här kommer tre förslag:



Dit man längtar av Ylva Karlsson, Sex med mera av Sandra Dahlén (fack) och Tusen gånger starkare av Christina Herrström skulle vara mitt tips. Samtliga böcker hamnar väl i spannet åk 6-9.



MVH

Frida

2009-07-07 @ 16:02:14
URL: http://medhjartatihanden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback