Hudvård

Ni vet, ibland blir det så att man stöter på samma tema hela tiden under en vecka eller så. Den här veckan har det handlat om hud och kropps-vård.

Det började med att jag tog fram "Body Shops stora hälsoguide för kropp och själ" efter den totalt onyttiga helgen. Det är en jättefin bok med vackra bilder och små tips och idéer för att må bra och få en fin hy.

På Martha Stewart-show här i veckan har hon haft temat hudvård för alla åldrar. På hennes sida finns
Beuty basics att läsa om man är intresserad.

Dessutom såg jag en dokumentär igår på SVT om en läkare som utrönade vilka produkter på marknaden som faktiskt gjorde någon verkan. Hon var på jakt efter att fylla sin nässesär.

image494

Det visade sig att en kräm får kallas att den "stoppar åldrandet" om det finns solskyddsfaktor i den! Det behöver inte vara någon annan substans alls i krämen.

Vad jag kan sammanställa från dessa tre källor är detta:

* Vistas inte i solen utan solskydd då det skadar huden jättemycket!
* Drick mycket vatten, undvik koffein och andra uttorkande drycker.
* Ät en varierad, hälsosam kost med mycket antioxidanter. Antioxidanter är ett nyckelord!
* Motionera.
* Inte stressa.
* Var noga med att tvätta ansiktet. Tvätta, skrubba, tonic. Sov aldrig med smink!
* Smörj in ansiktet med fukt som passar din hudtyp.

Sen finns det mer tips som återkommer på flera håll, tex, ansiktsmassage och eteriska oljor. Olika sorters ansiktsskrubb m.m.

image495

I Martha var det en person som föreslog att man skulle stå på huvudet för att minska svarta ringar under ögonen...

På Body shops hemsida finns det tips och råd för hudvård. Dessutom  hur man identifierar sin hudtyp.

På jobbet är det en kvinna som säljer Oriflame-produkter så jag har beställt lite från henne. Det blev aloe vera ansiktstvätt, ansiktsvatten vilket börjar ta slut hemma. Det blev också en peel off mask med druvkärnor (spännande!) och ett läppstift som var på rea.

Själv tror jag mycket på det där med att inte stressa! Jag kommer ihåg hur jag efter fjällvandringen förra sommaren såg mig i spegeln och tyckte att jag såg fem år yngre ut.

bilder från Martha Stewart

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback