Laga stug-mat

För att vi ska kunna göra annat än laga mat i helgen, men ändå inte vill leva på tråkig köp-potatissallad, har jag nu stått i köket ett antal timmar. Och mer är det att göra. Och så måste jag ju packa! Och snart ska vi åka!

Och så sitter jag här... men det är lunchrast ;)

Jag gör:

fransk potatissallad
bönsallad
pastasallad
fruktsallad

Mariner kyckling
Gör iordning folie-fisk

Många sallader blir det men det är enkelt, gott och bra.

För att kunna ta med fisken och kycklingen i bilen på ett bra sätt marinerar jag kyckligen och gör iordning fisken medan de fortfarande är frysta.

image435

När man gör det är det viktigt att göra en koncentrerad marinad eftersom kycklingen kommer ge ifrån sig vatten när den tinar.

Marinad:

1 cm riven ingefär
Olja
1 vitlöksklyfta
1 röd chilifrukt
Soja
4 iskuber rödvin el motsvarande alt. rödvinsvinäger
Honung

Folielax:

Först har jag olja på folien för att laxen inte ska fastna
Laxfilé, salt och peppar
Mozzarella
Oregana
Citronskivor

Supergott!

Kommentarer
Postat av: Jane

Hej!
Tittade runt på din blog.
En sådan fin bröllopsklänning du hade (lite avis)
Er tostmadam har samma klänning på sig som min tärna ska ha. Lite roligt. Ska visa henne bilden nästa gång vi ses.

Postat av: madlin

åh mums, man blir riktigt hungrig! Brukar också förbereda mat så man slipper slava i köket när man åker till stugan, toppen ju!

2007-07-13 @ 18:37:22
URL: http://linjer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback