Fler böcker

jag hittade denna lista:

Alex som i Alexandra - Ylva Wallin

Ronny och Julia - Måns Gharton och Johan Unenge

Flickornas historia - Kristina Lindström och Anna-Klara Tidholm

Balladen om Marjan och Rolf - Thomas och Anna-Klara Tidholm

Prinsessan och de blå jeansen - Solveig Olsson

Frans spelar fotboll - Christine Nöstlinger

Mini är inte rädd av sig - Christine Nöstlinger

Prinsessan papperspåse - Robert N Munsch

Popcorn och rufs - Lilian Brogger och Ulf Nilsson

FC stjärnan och tjejcupen - Arne Norlin

Riddaren utan namn - Cornelia Funke och Kerstin Meyer

Jag har inte hört talas om någon av dessa...  Har du?
Vilken åldersgrupp hör de till? Det får nog bli en tur till biblioteket nästa vecka...


Kommentarer
Postat av: Ylva

Enda jag har hört om är Ronny och Julia, är inte det mellanstadiet? Fråga en bibliotikarie!

2009-07-01 @ 15:45:27
Postat av: Maria

Hej!

Endel av de där böckerna har jag hört talas om och nog läst. Men det var ett tag sedan och jag har inte koll på genusperspektivet i dem. SÅ bra att du arbetar med det med elever!

Postat av: Marika på Odlingspyssel

Flickornas historia har jag läst någon gång, de andra är okända för mig. Du skulle kunna läsa äldre litteratur också, såsom Kitty, Fem-böckerna, Fröken Sparkfåle, Lotta etc för att belysa könsroller och attityder rent generellt. Under sommaren nu har jag suttit och läst Fem-böckerna igen och har tänk på hur jag skulle kunna presentera dem för mina elever (mellanstadiet) och ha diskussion kring könsroller och synen på alla andra än den akademiska medelklassen (alla andra är ointelligenta, fula, svarta, skumma, smutsiga, otäcka). Det finns ju en tydlig skillnad mellan fullitteratur (som barn älskar att läsa, exempel på detta är Harry Potter idag) och finkultur (Gripe, Pullman, Tolkien, Lindgren etc) och bäst diskussioner kanske kan uppstå utifrån barnens egna intressen? Varför måste tex Hermine svimma, bli förvandlad till kattmänniska, bli förstelnad, skrika, vara superpluggig etc när Harry och Ron inte är det?

2009-07-05 @ 15:44:19
URL: http://odlingspyssel.blogg.se/
Postat av: ida

de flesta av böckerna på listan var faktiskt okända för mig också, trots att jag är bibliotekarie! men jag har ett tips, när du kollar i bibliotekskatalogen ska du kolla efter de små smarta klassificeringarna Hcf och Hcg. Hcf är kapitelböcker för barn 6-9 år och Hcg är 10-12 (tror tolv, är inte helt säker, före tonår iaf.)sen finns Hc,u för tonår och ungdomar. väldigt praktiskt.

hoppas det går bra med listan, har lite lugnare på jobbet idag så ska sitta och fundera om det är några fler titlar jag tycker du ska ta med.

kramar från ett regnigt göteborg.

2009-07-07 @ 10:51:06
URL: http://www.textapp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback