Grovt bröd

Jag försöker baka bröd så ofta jag orkar. Det är godare och så mycket billigare! Det här receptet på bröd vet jag inte vart jag hittat och inte heller hur många gånger jag gjort om det. Det är ett väldigt bra recept som går att variera i det oändliga och som är jättelätt att göra.

Lingonbröd

 
  • 8dl rågsikt
  • 2dl rågkross
  • 1dl havrekli
  • 1dl linfrö
  • 1tsk salt
  • 1msk bikarbonat
  • 1msk anis
  • 1dl lingonsylt
  • 1-2msk ljus sirap
  • 5dl yoghurt
 

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser och rör sedan i lingonsylt, sirap och yoghurt. Det blir en lös smet. Häll degen i en smord och bröad avlång bakform. Strö över lite rågsikt och grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.


bröd 


Variationer:

Om du vill ha ett ännu nyttigare bröd går det bra att använda lättsockrad lingonsylt och lättyoghurt istället.

Du kan byta ut havreklin mot vetekli.

Linfrönen går att byta ut mot solrosfrön. Det går att blanda också.

Yoghurten kan bytas ut mot fil. Vi använder oftast lättfil eftersom det är det vi oftast har hemma. Ibland blir det dock turkisk yoghurt utblandad med lättmjöl. Det mesta går!

Anisen kan ju bytas ut mot vilka brödkryddor man tycker om. Fänkål är gott. Ibland köper jag färdig påse  "brödkryddor" istället för att mortla.

Det går bra att strunta i sirapen och istället ha i mer lingonsylt.

Det som ger mest variation är dock att byta ut lingonsylten mot ca: 0,5dl sirap.


Kommentarer
Postat av: Syster

Hmmm, det är skillnad mellan lättmjöl och lättmjölk :) Men det är ju klart, vi fattar ändå. Läste för övrigt en kul grej på Avigsidan (om jag inte minns fel) angående "felskrivningar", en kund kommer fram till en kassa på en svensk flygplats, och där finns en skylt framför expediten. Ordalydelsen är SLUT out of order. Inte så kul för tjejen i kassan, men rätt kul för "språkpoliser"! Och ja, det framgår att tjejen fick veta att man kunde tolka skylten på flera sätt. Ha det!

2006-11-08 @ 19:55:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback