Jag som har konstig människosyn

I måndags hade vi etikseminarium. Det var rätt intressant faktiskt. Jag fick höra att jag hade en konstig människosyn, att jag ser ner på outbildade människor och att jag var allmänt hemsk.

En grupp tog upp om det är etiskt att kräva motprestation för bidrag. Med tanke på nyheterna denna vecka kom vi inte på A-kassan. Jag är hemsk för jag anser att man inte ska behöva söka jobb som man är överkvalificerad till. Jag menade alltså i den lite konstiga diskussionen att den högutbildade akademikern inte ska behöva plocka skräp i något projekt eller ta ett städjobb. Ingen ska bli tvingad, utbildad eller inte men om akademikern dessutom ska konkurera med de utan utbildning om städjobben så blir det väl inte mycket bättre för det? Nähä, så fick man inte tänka. Jag ansågs inte ta hänsyn till att alla människor är lika värda. Men man har ju faktiskt också någon gång gjort ett val att vidareutbilda sig eller ej.

Det var ingen som höll med mig. Jag fick svaret "jag tror inte att läkaren skulle söka ett städjobb, han söker nog något inom vården". Suck vad jag kan bli less på mina medstudenter ibland. Inte för att folk inte håller med mig, det kan jag ta. Men man har också rätt att bli lite less ibland.

(Det är så lustigt i sådana här diskussioner. Det är alltid städare mot läkare som tas upp som alternativ.)

Och den gången jag tyckte att vi kunde prata om fascismens bra sidor på seminariet om ideologier. Det måste ju finnas någon anledning till att så många tyckte att fascismen var en bra idé men man pratar ju bara om hur hemskt det blev. Men nej, där gick tyligt gränsen. Tack och lov fick jag medhåll från vår stadskunskapslärare som höll med om att man måste få diskutera sådant. Det är viktigt med högt i tak på universitetet!

Det är ju roligt att diskutera. Varför inte ta chansen på universitetet att prova åsikter. Men på socionomprogrammet ska alla vara så PK och ingen vågar säga något som kan, möjligtvis, kanske uppfattas som lite utanför ramarna. Tråkigt tycker jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback