Farmors spisbröd

I påsk åker vi tillsammans med två kompisar (min brudvän och hans flickvän) till Kiviniemi. Det ligger längs Kalixälven och närmaste samhälle är Svappavaraa. Där växte min farmor upp i ett litet hus med sin mamma, morbror och några djur.

Trots att farmor har gått vidare känner jag att det spisbröd vi alltid åt när vi var där är ett måste för min Kivinimei-upplevelse. Som tur var hittade jag receptet på hennes spisbröd i en soppterrin förra gången jag var där.

spisbr?

Spisbröd
           

* 10dl rågsikt         
* 2tsk hjorthornsalt         
* 1tsk salt         
* 2tsk kummin         
* 4dl filmjölk         
* ½ dl sirap         
* 100 gram smör         
* Rågsikt till utbakningen 

Blanda rågsikt, hjorthornsalt, salt och kummin. Tillsätt filmjölken, sirap och matfett. Arbeta ihop till en fast smet. Dela degen i 16 delar. Kavla ut till runda plättar. Nagga dem noga och stek i stekpanna med lite olja. Låt kallna på galler.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback