Low carb dieternas död?

Jag hoppas det!

Jag har aldrig varit ett stort fan av dessa dieter där man tar bort stora delar av kolhydraterna från sin kost. Jag betvivlar inte alls alla de kortsiktsstuder som  hävdar att det är den bästa dieten för att snabbt gå ner i vikt. Inte alls! Kolhydrater innehåller ganska mycket kolorier och utesluter man dem till förmån för proteiner som mättar länge är det klart att man inte behöver äta lika mycket. Man blir mätt på färre kalorier. MEN vi ska väl må bra också? Vi ska väl inte dö i förtid bara för att vi vill vara smala och snygga?

Att vi behöver kolhydrater har för mig alltid känts väldigt naturligt och självklart. Att en diet utan nästan några kolhydrater på lång sikt skulle vara bra för oss har jag aldrig trott. Nu kom ännu fler bevis för detta. Forskarna säger ju självklart att det behövs fler studier i ämnet men jag måste säga att en undersökning på 42 000 kvinnor är en ganska stor studie.

"Det fanns också klara samband mellan hur stor andel av kvinnornas kaloriintag som kom från kolhydrater respektive protein och risken för att de skulle dö i förtid.
Ju mer av det totala kaloriintaget som kom från proteiner och ju mindre av kaloriintaget som kom från kolhydrater, desto högre var dödligheten bland kvinnorna.
För varje steg på en skala från ett till tio ? där ett var det högsta och tio det lägsta intaget av kolhydrater ? ökade risken för att dö i förtid med fem procent. På motsvarande skala för proteiner sjönk däremot dödligheten med ett par procent för varje steg av minskat proteinintag."
www.unt.se

Nu ska jag gå och äta två ägg till mellanmål. Ironiskt va?

Kommentarer
Postat av: Elise

Ajdå... vi kör ju lite enligt den metoden, men utesluter självklart inte kolhydrater helt (um, är väl ioförsig omöjligt). Men vi mår bra och jag hoppas vi inte dör i förtid! :o

2007-04-08 @ 11:34:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback