Mellanmålsmuffin

Förra fredagen bakade jag muffins. De blev inte så snygga, som synes, men väldigt, väldigt goda. Ja, ja, jag vet att man ska följa recept när man bakar. Men det är ju så tråkigt!

muffin

Till vänster är en muffin med soltorkade tomater, timjan, vitlök och keso. Vädligt gott och matigt. Receptet hittade jag på
www.nlife.se

Matmuffins med timjan, vitlök och soltorkade tomater:


  • 2-3 dl fullkornsmjöl av dinkel
  • 1 dl havregryn/fiberhavregryn/nakenhavre
  • 1/2 dl krossat linfrö

  • 2 tsk bikarbonat
  • 2 msk grovhackade soltorkade tomater

  • 2 tsk smulad torkad timjan

  • 1 msk riven färsk vitlök

  • 1/2 dl rapsolja
  • 2 dl mild lättyoghurt

  • 2 rivna morötter
  • 1 uppvispat ägg


  • Jag hade inget dinkelmjöl hemma, det har jag aldrig haft, så det blev vetemjöl istället. Och det blev lättfil istället för youghurt. Krossat linfrö hade jag inte heller så det blev hela.

    Och nu upptäckte jag varför de inte blev som de skulle!
    Jag hade i dubbelt så mycket fil som det skulle vara i. Jag dubblade satsen och måste ha tänkt fel. I mina muffins är det 8dl fil!! Nu måste jag testa och göra det igen.

    Äppel och kanelmuffins:

    I de andra muffinsarna började jag med samma smet. Men innan jag hade i moroten delade jag upp smeten i två olika bunkar. Muffinsen ovan fick en extra morot och dessa fick ett rivet äpple i. Istället för kryddorna hade jag i en deciliter råsocker och kanel.

    Det blev riktigt smaskiga, inte allt för onyttiga, söta muffins.

    Vilket perfekt mellanmål efter en joggingtur och sen ligga i soffan med en kopp grönt te och senaste Runners.


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress:

    URL:

    Kommentar:

    Trackback