Frukostgröten

För att variera den gamla vanliga havregrynsgröten finns det mycket man kan göra. För sluta att havregrynsgröt vill man ju inte göra! Det är ju både supernyttigt, gott och billigt.

Jag har ju redan skrivit om att vi brukar äta gröten med ett ägg. Jag vet att det låter jättekonstigt men det är supergott och nu har jag svårt att äta gröt utan. Det smakar ju inte alls lika bra. Dessutom ger det mer protein vilket gör att man står sig längre.

Imorse åt jag äppelhavregrynsgröt. Det är gott och man gör så här:

  1. Tärna ett äpple.
  2. Lägg äpplet i en kastrull med 1 dl vatten och 1 dl äppeljuice (ta mer juice om du vill att gröten ska bli sötare).
  3. Låt det koka någon minut.
  4. Ha i en deciliter havregrynsgröt och koka upp.
  5. Ha i ett ägg i gröten och vispa ordentligt.
  6. Koka gröten till den konsistens du vill ha den.
  7. Njut med mjölk!
frukost

Äppelgröt och en stoooor kopp kaffe. Bättre start på dagen får man leta efter!

Kommentarer
Postat av: Sofie

Vilket bra tips, det ska jag prova. Jag måste oxå passa på å tipsa om min nya favorit; banangröt! =) Det är löjligt enkelt egentligen, jag gör bara gröt som vanligt i micron, mosar en banan (genom att klämma på skalet så sparar jag disk) och blandar i när gröten är klar tillsammans med några russin. Supergott om man gillar banansmak!

Postat av: Anna

Tack för din kommentar på min blogg. Det kommer att vara tungt att mamma inte sitter i bänkraden i kyrkan på bröllopet, men som du skriver så är det även oerhört sorgligt att hon aldrig kommer att få träffa sina ev. barnbarn. Det som i alla fall känns skönt är att hon i alla fall har träffat min blivande.
Fint porslin förresten. Har likadant!
När gifter du dig?

2007-05-25 @ 22:27:21
URL: http://majsanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback