Vår kokbok

Alla recept som man får, hittar på olika ställen och som man hittar på själv är ju bra att samla på ett och samma ställe.

Vi har valt att klistra och skriva in recepten i en bok från Indiska. Ibland är vi duktiga och klistrar in eftersom men oftast blir det att man klipp och klistra några månaders samlade papper på en gång. Igår, när D hade gått och lagt sig tog jag tag i papprena som samlat sig i köksskåpet.

kokbok

Det är så bra för boken är indelad i delar med olika färger. D har klistrat en liten symbol för varje avsnitt. På de två första delarna är det tallrikar vilket symboliserar recept på mat. På en flik sitter en tårta vilket symboliserar desserter, tårtor, kakor, godis och annat sött. En limpa är inklistrad för brödavsnittet och det ni ser längst ner på hörnet är ju en vodkaflaska som visar var avsnitter för drinkar och dryck börjar.

godissida

En sida med lite julgodis.

Ofta skriver jag också in om vi har ätit det. Om det var populärt eller inte. Vilka som åt det, var receptet kommer ifrån (om det inte framgår) och hur man kan ändra det så det blir bättre. Jag ska bli bättre på det för det kan bli som en matdagbok vilket är kul.

Vår egna kokbok gillar jag skarpt, den är både färgglad och med känsla och stil :) Mysig och härlig med kladdiga sidor och slitna pärmar. Men det finns fler snygga kokböcker i samlingen som mycket gärna kan visas upp. Jag skulle gärna ha en tavellist i köket och ställa de finaste och härligaste kokböckerna på. Då fungerar det ju både som konst och inspiration!

Kommentarer
Postat av: Anonym

personliga kokböcker uppskattas!

Postat av: vendeley

jag diggar din ide med kokboken. det måste jag försöka få inspiration till att göra. :)

2007-05-16 @ 17:01:45
URL: http://vendeley.blogsome.com
Postat av: Sofie

Vad roligt! Jag har faktiskt oxå den där boken hemma, men det har inte gått lika bra med att skriva in recept än.. Men nu känner jag mig inspirerad! =)

2007-05-18 @ 11:39:58
URL: http://sofiecarlsson.blogspot.com
Postat av: Junitjej

Jag limmar också in recept i en bok jag köpt på Indiska.

2007-05-23 @ 17:28:15
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback