Vigselplanering

"Ah, vi måste ju komma åt lokalen kvällen innan. Det blir jättejobbigt annars... osv" sa Isa, D's marsalk.

"Ja, vi hoppas på det men om det inte går så löser det sig i alla fall" sa jag.

"Det blir ju jättejobbigt annars, det tar mycket längre tid än man tror. Ni måste ligga på för att få lokalen tidigare."

"Ja, går det så går det, den är bokad kvällen innan. Vänta nu! Är det inte du som ska lugna oss? Inte tvärt om?"

Telefonsamtal igår kväll. Medan gick jag runt, runt i lägenheten för att gå in skorna. Vi har två dörrar till sovrummet så man gå runt sovrum-kök-vardagsrum-sovrum. Ibland fick jag byta håll för att inte bli snurrig.

Vi har fått vigselcermonin i text från vår vigselförrättare och har lagt in sång och dikt där vi vill. Vi blir rörda bara av att lösa texten. Hur ska det gå på bröllopet?! När vi träffade vigselförrättaren i söndags fick han oss att ställa och mot varandra framför honom som vi ska göra under vigseln och det blev sån stämning mellan D och mig bara av det!

Jag förstår inte hur det här ska gå till... men man kanske är så nervös då att det går i alla fall utan allt för många tårar.

image360

Igår på lunchen på jobbet pratade vi om vigslar. Ingen av de som var gifta kom ihåg vad de sa. En av dem kom ihåg att kyrkfönstret hade väldigt fina färger :) En annan tyckte att det verkade ganska omodernt att lova varandra trohet i dessa dagar och den tredje att man kanske borde få säga "jo vi vet att skilsmässostatistiken visar..."

Skämt å sido. Jag och D hade väldigt svårt för den raden i vigseln som handlar om att föra släktet vidare. Vilket jag sa till vigselförrättaren när vi träffade honom. D tillade "Vi kan göra vårt bästa. Men vi kan inte lova något!"
"Nä, just det" så mannen.

Kommentarer
Postat av: Västmanländska i skåne-exil

Ah, ni ska också gifta er borgerligt? Håller själv på att klurar på hur vi ska göra ceremonin personlig och högtidligt. Det är så svårt att välja texter ....

Postat av: Västmanländska i Skåne-exil

Det vore toppengulligt om du ville mejla mig! Vår vigselförrättare har sagt att hon gärna läser nåt utöver det ordinarie, men har inte kommit med nån förslag. Och så letar jag efter en text/dikt som min barndomsväninna kan läsa.
Tack på förhand!
[email protected]

2007-05-25 @ 19:16:36
URL: http://ulejbro.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback