Vad är jul?

Hemma hos mig är nog inte julen så julig. Den har inga tomtar och änglar. (Jo, förresten, änglaspelet älskar jag. Och en ängel till har jag.) Jag firar inte den kristna julen. Jag brukar med bestämdhet säga "jag tror på tomten" men det är ju inte sant.. Nä, jag firar helt enkelt den förkristna julen. Eller nåt?

För visst är vi många som inte är krista men som älskar att fira jul?

Vissa säger att det är viktigt att vi ska minnas varför vi firar jul -Jesu födelse. Men det är ju faktiskt ett faktum att de kristna missionärerna valde att lägga högtider då det redan fanns förkristna traditioner. Att Jesus som historisk person har funnits sägs vara sant men han föddes inte kring jul. Och en form av julfirande fanns redan innan. 

I boken "Den stora julboken" står det bla så här "Kul, eller jól, är ett gammalt hedniskt ord som betyder fest. Och julen, det vill säga offerfesterna, har sammanfallit med när man firade vintersolstånden i Sydeuropa, den 25 december. Datumet övertogs av den kristna kyrkan är 354 då man började fira Jesu födelse. Det står inget om när Jesus är född. I norden firade man jul i januari tills kristendomen fick fäste. Man offrade till oden, Tor och Frej och höll stora fester med mängder med öl, fläskkött och gröt."

Även sedan att ge varandra julklappar är mycket äldre än kristendomen.

För mig handlar julen om att umgås, mysa, äta gott, ta hand om varandra, fest med vänner, glögg. Jag blir alldeles nipprig av att tänka på julbordet hos min syster, doften av pepparkakor, saffran, kanel, julklappar, ljus i massor. Vi behöver ljus och mänsklig värme den tiden av året. Vi tänker gärna lite extra på de som inte har det lika bra som oss. I en väns familj hade de som tradition att lyssna på Cornelis Wreswijks låt "Somliga går med trasiga skor" varje jul. Mycket fint tycker jag.

Vad är jul för dig?


grodor

foto: isabella smith

Kommentarer
Postat av: Madelene Nattfrost

Jul för mig... glögg, familjen, braiga tv-program (sådant som sänds år efter år) god mat, alla härliga julsaker överallt, julvinternatt, snö, Sagan om Isfolket, julfrid hemma hos mina sväron.. kärlek! JAG ÄLSKAR JUL!!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback