Grötnörderi

image712

Jag gillar ju gröt. Hur konstigt det än är. Det är ju bara så gott! Den här veckan har jag ätit fruktgröt varje dag till lunch. Mums! Jag bara måste dela med mig av detta härliga recept så att fler upptäcker hur kul gröt kan vara.

Nyttig, mums-gröt

1 dl havregryn
2 dl vatten
1 ägg
1 msk linfrön el liknande
1 litet äpple eller ett halvt stort
5 st torkade aprikoser
1 liten näve russin
1 tsk honung (eller mer om man inte tänker på vikten för det så j*la gott med honung)
1 liten näve blandade nötter. Tex. hasselnötter, mandlar, valnötter.
Lite kardemumma
Mycket kanel

Koka gröten på vanligt sätt. Ha i fröna tidigt och knäck i ägget när gröten just börjat koka ihop.
När ägget är utrört ha i äpplet i tärningar. Rör om. Ha sedan i aprikoser och russin. Koka klart gröten.

Toppa gröten med honung, kryddor och nötter. Sist mjölk. NJUT!

image713

Räds nu inte över att det är ett ägg i gröten. Det ÄR gott. Fungerar dessutom alldeles utmärkt i den vanliga frukostgröten med lingonsylt till.


Kommentarer
Postat av: Soffy

Mums- måste prova!

2007-10-29 @ 11:59:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback