Nyttiga pannkakor

Jag har länge försökt få till lite nyttigare pannkakor. För det är ju så gott. Men så onyttigt.

Det var länge sen vi bytte sylt och grädde mot rårörda bär och keso men nu har jag också hittat på ett nyttigt recept på pannkakor. Ingredienserna skiljer sig inte nämnvärt från vår morgongröt :)

image674

Nyttiga proteinpannkakor

2dl havregryn
1dl sojamjöl
3dl lättmjölk

Rör om och ställ in i kylskåpet. Det ska stå i några timmar och blöta upp sig ordentligt.

Ta ut "sörjan" och späd med lite mer mjölk. Ca en dl. Kör till en slät smet med stavmixer.

Blanda i
2ägg
2 äggvitor

Det går nog bra med 3 ägg istället eller liknande men eftersom jag hade två äggvitor stående fick de åka i smeten.

Servera med keso och till exempel rårörda jordgubbar med lite, lite råsocker eller honung. 

Kommentarer
Postat av: Lina

Smart! Det där får jag ta och prova någon gång. Är det stor skillnad på smaken från vanliga pannkakor?

Postat av: anna.a

Men mmm..vad det ser gott ut..det där var taskigt..nu blev jag verkligen sugen på pannkakor..
/anna.a

2007-10-17 @ 22:34:14
URL: http://dromhem.blogg.se
Postat av: Marika på Odlingspyssel

Eftersom pannkakorna inte innehåller något gluten kan jag tänka mig att de är lite mer svårbehandlade än vanliga pannkakor? Om du vill få än mer fibrer i dem, och få en glutenliknande effekt, så kan du tillsätta 1 msk pyllisfrön. Finns i den glutenfria hyllan i affären. :) Då behöver man inte ägg heller, en mosad banan ersätter dem :)

2007-10-20 @ 20:13:01
URL: http://odlingspyssel.blogg.se
Postat av: Evasleva

De är faktiskt inte alls "svårbehandlade". Jag som inte ens är bra på att steka pannkakor klarar det :)

2007-10-21 @ 16:48:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback