Odlingssfunderingar

Kolla vad fint från simple sparrow!

image1037image1038

Jag har sparat en avokadokärna från frukosten. Går den att bara stoppa ner i lite jord mån tro? Måste man ha en såklocka över?

Jag har inte sått sen jag gick i lågstadiet tror jag...

Borde man kunna så olivkärnor?
I naturen gissar jag att de sprids genom att fåglar äter oliver och bajsar ut dem lite över allt. Jag har dock ingen lust att svälja några kärnor och ta reda på dem sen... Kanske går de bara att peta ner i lite jord och hoppas på det bästa?

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag är inte känd för mina gröna fingrar så tyvärr kan jag inte vara till någon hjälp. Det är däremot spännade att prova på att så olika saker så du får gärna berätta hur det går för dig :) Kram Sandra

Postat av: sys

När det gäller avokadokärnan så har jag testat att bara stoppa ner den i jorden (med den spesiga sidan upp). Och, visst händer det saker! Växten blev som ett litet träd, ca 1,5 m högt, dock inga avokados på dem :). Testa!

2008-02-23 @ 17:37:37
Postat av: Elise

Lite kul, jag funderade idag på att ta kort på min fina avokadoplanta som jag lyckades få upp förra året... och lägga ut i min blogg. Jag får nog se till och göra det.

Det går hur bra som helst att sätta avokadosarna. Det du kan göra är att låta dem ligga och torka upp lite först (fast det har du nog redan gjort, sen är det bara å peta ner den i jorden och vänta vänta vänta. Släng den inte, för det kan ta LÅÅÅÅNG tid innan man ser något.
Jag har lyckats få upp en som är kanske en halvmeter, och så en som är lite mindre.
En liten citronplanta har vi också fått fram, den är riktigt fin men behöver växa till sig.
För ett par veckor sen petade jag och Heira ner två äppelkärnor i en kruka, och nu har det kommit upp två små skott där också. Det är kul att plantera själv från kärnor! :) Och Heira tycker förstås att det är hur kul som helst hon med. :)

2008-02-23 @ 19:17:49
Postat av: Elise

Angående olivkärnorna så tror jag att det borde funka det med. Vilken bra idé! Men tror du verkligen att fåglarna äter så stora kärnor? Jag tror de sprids av oliverna som ramlar ner på marken och ruttnar... eller nåt. ;)
Synd att vi aldrig köper oliver med kärnor, det skulle jag vilja testa! Jag har hört att passionsfrukten kan ge fina växter med blommor föresten, kanske borde testas?
Susannes föräldrar har ju fått upp en liten persikaplanta i TRÄDGÅRDEN, som dessutom fick frukt. :)

2008-02-23 @ 19:20:54
Postat av: Ewa

Jag har satt avokado 2 ggr och det blir finfina palmer. Det tar dock ett tag, ställ varmt och ljust. Sedan när den kommit upp och fått ett blad ska du hugga av den så den blir tråkig pinne. Sedan kommer den växa sig stor och stark. Ge den en ganska stor kruka bara, den är en palmväxt som sagt!

2008-02-24 @ 23:00:12
URL: http://www.kafferepet.wordpress.com
Postat av: Johanna

Jättefint!

2008-02-25 @ 16:29:29
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Mamma Melissa

Åh, så mycket fint som du har inne hos dig!:.))

2009-04-13 @ 16:30:30
URL: http://mammamelissa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback