Smalare kladdkaka

Det kan ju inte finnas någon människa som inte gillar kladdkaka. Eller?
Problemet med kladdkakor är att de är så fruktansvärt kaloririka!

Jag hittade på
Tasteline en kladdkaka som är nästan fettfri.

Smalare kladdkaka


1 kaka, 8 bitar
Tillagningstid ca 45 min

1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
4 msk kakao
1 krm salt
1 dl kesella, 1%
1 dl vetemjöl

Näringsvärde per portion:
Energi 183
Kolhydrater 34
Protein 5
Fett 3

1 tsk margarin eller smör, till formen
1 msk florsocker, till garnering

Gör så här
1. Smörj och mjöla en rund form med löstagbar kant, sätt ugnen på 175 grader
2. Rör ihop socker, sirap, ägg, kakao och salt, tillsätt sedan kesella och mjöl och rör ihop till en jämn smet.
3. Fördela smeten i formen och grädda i 25 minuter.
4. Pudra över lite florsocker och servera kakan med glass och färska bär

image1001

Kanske kan var anågot att prova.

Kommentarer
Postat av: Karin

Jag verkligen ÄLSKAR kladdkakor och har ett recept hemma med just Kesella i, tyvärr inte så gott. Försöker att mer hålla mig till the real deal fast i mindre mängder istället.
Gillar inte att Kesella är så sur eller vad man ska säga. Som att servera fil till kladdkaka - inte samma sak! Men detta receptet är kanske bättre, men ha inte för höga förväntningar.

2008-02-05 @ 12:10:06
Postat av: Elise

Jag har också gjort en nyttigare variant, och istället för grädde tar man vaniljkesella och bär. Hur gott som helst.

Det slår kanske inte orginalet med hästlängder, men duger mer än väl! :)

2008-02-06 @ 14:20:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback