Hur får man tid?

Nu har jag jobbat i ungefär 1,5 månad. Jag förstår inte hur man ska få till det här. Det känns ju som att jag inte gör något annat.

-Ska det vara så här nu? Ska jag inte få vara ledig mer än några fjuttiga veckor per år? Hur ska jag få tid att leva?

Kanske, om man har sitt drömjobb... att det blir mer uthärdligt. Eller om man bara vänjer sig....

Pappa sa att de flesta byter jobb tills de känner sig hemma och sedan blir de kvar och gör jobbet till deras liv. De jobbar, jobbar, älskar det och umgås mest bara med sina arbetskamrater.
- det låter ju lite sjukt-

Hur funkar det här? Hur funkar det för dig?

Syrran sa -Jag har ju inte tid att arbeta heltid!
Och det är precis så jag känner. Hur ska jag ha tid att arbeta så stor del av min vakna dag att jag knappt har tid (och framförallt inte ork) att göra något mer? Tid att göra det jag faktiskt vill.

Kommentarer
Postat av: Västmanländska i Skåne

Nej, visst är det jobbigt. Tyvärr så tycker jag man upplever det så även om man har "drömjobbet". Man blir snabbt så låst i "måndag till fredag, åtta till fem"-rutinen. Det känns oflexibelt! De första två åren jag jobbade kände jag inte av det så muycket utan tyckte det var härligt med BETALD semsester (efter många slitiga somrar på
och hemtjänsten under studietiden) men nuförtiden känns det som att man lägger alldeles för mycket tid på att jobba och för lite tid på att leva. Jag ser fram emot att få en paus från det och få fokus på annat under föräldra-"ledigheten".

Postat av: Soya

Låter kanske gammaldags och förlegat men jag vill vara hemmafru med ett roligt extrajobb, när JAG vill.
Men tyvärr ser inte verkligheten ut så och man får slita hårt för pengarna och tyvärr pendla upp 2000 kr i månaden. Suck!

2008-05-06 @ 23:14:48
URL: http://abstinence.blogg.se
Postat av: kajsa

jag jobbar ju bara 75% och tycker att det är alldeles lagom. De där två extra timmarna per dag ger så mycket, speciellt nu när jack är så liten. det hade inte gått att jobba heltid. Men jag tycker också att det är skönt, jobbet blir roligare och jag blir trevligare. kanske beror på att jag har ett jobb jag verkligen trivs med. ialla fall tycker jag att vi kan klara oss bra på den lönen 75% ger, det räcker och är såå värt det att må bättre och hinna leva.

2008-05-11 @ 19:34:42
URL: http://kajsaspyssel.blogg.se
Postat av: Elise

Jag förstår hur du tänker och ibland känner jag likadant... samtidigt från att ha haft ett jobb jag verkligen vantrivts med till att få ett jobb jag tycker är roligt så har det blivit mycket bättre! Ibland längtar jag till jobbet och det kan faktiskt vara SKÖNT att komma hemifrån och få jobba. :)
Nu jobbar ju jag "bara" 75%, men mycket kvällar och helger istället, men 75% är sådär lagom tycker jag. :)
Sen gäller det kanske att planera sin tid också, och
verkligen GÖRA de där sakerna man VILL göra när man är ledig, men jag är otroligt dålig på det, jag säckar ihop och får inget gjort istället...

2008-05-15 @ 12:09:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback