Muffins med saffran

Saffransmuffins med saffransglasyr

Riktigt adventiga och supergoda muffins bakade jag till glöggdrickandet med vänner i helgen. Det var ett experiment som föll mycket väl ut.


Muffins:

2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150 g smör
1 dl strösocker
2 ägg
1 pkt saffran
200 g mandelmassa


Smält smör och riv mandelmassan grovt. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop smöret med sockersmeten och rör ner den rivna mandelmassan. Blanda i mjöl och bakpulver i smeten.

Födela smeten i muffinsformar. Det blir ca 12 st ganska små och grädda i 175 grader i ca 15 minuter.

Jag använder mig av sån där muffinsform i teflon med 12 hål i. Jag använder dock pappers-bullformar i alla fall. Formen är mest för att formarna ska stå stadigt och smeten inte ska rinna ut. Riktiga muffinsformar är ofta för stora tycker jag.


Saffransglasyr:

2 dl florsocker

25 gram rumsvarmt smör

100 gram vit choklad

100 gram cream cheese

1 pkt saffran


Smält chokladen i vattenbad. Blanda choklad, saffran, smör och cream cheese. Ha sist i florsocker. Jag körde med mixerstav för att få en ordentligt slät glasyr.


Låt blandningen stå till sig i kylskåpet och smeta sedan på ett gott, tjockt lager på muffinsen.



Själklart glömde jag att ta en bild av de små söta, gula tingen. Så ni får använda er fantasi.


http://designista.se/

Kommentarer
Postat av: Sandra / Vit design

Det lät riktigt gott!!

Svar: Ja det är inte kul att ha ett distansförhållande när vi bott ihop i två år innan. Jag hoppas verkligen att han får jobb här nere. Tack att du håller tummarna! Kram Sandra

Postat av: Ylva

Hur goda blev dom?



Sandra: vilket sammanträffande att hitta dig här! Jag och min sambo utgick från den första bilden i din blogg under rubriken Smaken är som baken. Hittade bloggen genom länk på alltihemmet eller nåt sånt.

2008-11-14 @ 08:35:25
Postat av: Evasleva

Fantastiskt goda!!!

2008-11-14 @ 08:58:39
URL: http://evasleva.blogg.se/
Postat av: Elise

Äsch att du inte fick till nån bild. :D Finns det några muffins med pepparkaksfrosting? :)

2008-11-14 @ 09:59:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback