Rolig tvätt

Förra veckan hittade jag detta söta spjälsängs-set på Åhlens för halva priset. (Producerat giftfritt dessutom)



I söndags var vi på IKEA. Min kära makes älsklingsbutik... Nä! Men det gick riktigt bra i söndags faktiskt.

Vi var på mission och vi visste vad vi skulle ha. Bäbisgrejer. Vi är rätt upptagna på helgerna framöver men tänkte att vi skulle slippa springa på IKEA på vår semester i augusti, så trots att det är 8 veckor (ca...) kvar till bäbisen kommer tänkte vi börja göra oss klara.

På Ikea skulle det inhandlas spjälsäng och allt till den, gardinstång till barnrummet, tyger till en lekfilt jag tänkt sy. De gick riktigt bra! Och t.o.m. Daniel tyckte att det var ganska smärtfritt.

Vi kom hem med en spjälsäng, madrass, gulliga lakan (ett grönt med vita flodhästar som tydligen är utgående), extra underlakan, plastad madrasskydd, spjälsängsskydd. På kuddarna och täckena för spjälsängar står det från 12 månader. Varför då? Vi frågade en kvinna med barnvagn hur hon gjorde och hon sa att det var lite olika vad de sa på BVC.. Men hon visste inte heller. Vi slängde ner en kudde och en täcke i den gula påsen i alla fall.

Igår tvättade jag alla dessa små söta lakan. Det var den roligaste tvätten på länge. Så fina. Så små. Och snart kommer någon som ska använda dem också :)



Såg det här söta lakanet på Åhelns hemsida. Man behöver många lakan va?! Säg att det är så! ;)
Och jag börjar se ett visst tema... Kaniner, flodhästar, elefanter...

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej! Har smygläst din blogg ett tag nu, så mysigt med gravidbloggar :) Så roligt det är att handla grejer till de små. När det gäller täcke så stämmer det nog att spädbarn inte ska ha det. De blir lätt för varma och kan inte sparka av sig täcket, sen finns det väl en liten kvävningsrisk också har jag läst nånstans. Kudde ska de väl ha för annars kan de bli platta i bakhuvudet, fast en tunnare kudde. Det var detta jag fick höra när jag fick barn för ett år sen i alla fall. Lycka till med bebisshoppandet!

Postat av: Elise

Så fina saker ni har köpt!



När det gäller täcke och kudde så är det så himla olika, beror säkert på när man föder också. Jag tror faktiskt Heira var utan kudde från början, det var så mycket om och men och hit och dit så vi skippade den, och det funkade fint. Sen hade hon nog filt istället för täcke. Det var så varmt när hon var nyföding så ibland behövdes nog inte ens det.



Det där märker ni när det är dags, gör det som känns bra. Heira var och är en riktigt varmblodig liten tös och blir lätt varm...

2009-07-09 @ 18:10:53
Postat av: Evasleva

Ja, vi tänker så också. Man får gå på känn och sunt förnuft :) Men nu har vi iaf både täckte och kudde till den dagen då det behövs.

2009-07-09 @ 20:20:56
URL: http://evasleva.blogg.se/
Postat av: Soffy

Så fina! Skruttan sov i babynestet första veckorna. I det hade vi en frottéhandduk (som vi kunde byta när de blev kräkiga) och sen hade hon en liten filt över sig. Efter ett par veckor så bäddade jag i spjälsängen istället. Där har vi nu lakan (plastad frotté behövs inte när de är små som jag trodde från början) Hon har ingen kudde för jag hittade ingen tillräckligt platt, istället ett par handdukar i ett örngott. Sen har hon ett "tomt" påslakan eller en filt beroende på väderlek. Ett tips är att bädda längst ner i spjälsängen för annars "kanar" de neråt under natten och kan få täcket över huvudet. Fast om er lilla/lille ska sova i spjälsängen från början så kanske ni ska bädda tvärsöver så att det inte blir så ödsligt, de gillar ju när det är trångt som i magen :)

2009-07-09 @ 21:53:37
URL: http://tillsoffy.blogspot.com
Postat av: kajsa

Jaa, vi pysslar så det står härliga till! Så mycket att jag inte hinner uppdatera på bloggen, men det kommer snart.



Å, men vi hade en spjälsäng som ni kunde fått, jaja, det var den billigaste ikea, ni kanske köpte en finare? Så himla kul med bebisgrejjer, det finns ju så mycket fint. Har hållit utkik efter bebisstuvar, men de som kommit har varit fula. men om du vill köpa ngt tyg till fullpris, minus min rabatt så får du hojta. vi har många superfina, t ex lilla anna, emil, mumin, pippi och så några okända. vad spännande det är!



vi drar till gent den 20ejuli till 2a augusti, har du planerat ngn stockholmsutflykt innan dess? alltså nästa vecka då? vore superkul att ses!

2009-07-10 @ 14:37:14
URL: http://kajsaspyssel.blogg.se/
Postat av: Västmanländskan

Åh, de där kaninerna är så söta - de ar ajg varit sugen på läänge till lilla T, men vi har redan massor av lakan bl.a. det gröna med flodhästar på :)

Men till halva priset kanske det är OK med ett till ....

2009-07-13 @ 21:29:27
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback