Emla-generationen

Livet är inte alltid lätt.


En vän till mig berättade att hennes mamma som är sjuksköterska kallar 80-talisterna för Embla-generationen. De ska alltid ha lite smärtstillande salva före sprutan. Är det alltid bättre att ta bort smärta än att lära sig leva med den? Visst, cancersjuka barn ska ha all smärtlindring i världen. Men ett barn som ska ta stelkrampssprutan hellre kanske ska lära sig att leva med att det gör ont i några sekunder?


Jag minns ingen Emla-salva, jag minns rotborste i asfaltssåren och svidande alosolsprit. Men jag minns också när min mamma dog och jag ville ha en samtalskontakt. Min läkare ville bara ge mig anti-depressiv medicin. Jag vill lära mig leva med min sorg och smärta. Hon ville medicinera bort den. Jag antar att det var billigare så. Jag gissar att det är mer kostnadseffektivt med embla-salva än att ta sig tid att förklara för barnet varför det gör ont och att det kommer att gå över snart.


Men vad blir vi för människor som växer upp helt utan smärta?


Kommentarer
Postat av: vendeley

eller sånna barn som inte behövt känna smärta, som jag. typ aldrig gjort illa mig ordentligt. vi blir jävligt rädda för smärta.



jag ska på läkarundersökning imorgon för nytt jobb å jag hade lite småångest innan jag fick reda på att dom bara sticker i fingret och inte i armen när dom ska ta blodprov. jag skulle lätt vilja ha embla på mina arm om dom skulle ta blodprov där å gärna en hand å hålla i också.



som sagt rädd för smärta.

2009-05-26 @ 15:09:59
Postat av: Anonym

Jag blev rädd för sprutor efter den där sprutan vi tog i sexan, kommer du ihåg den? Efter det är jag en emla-80talist... Tyvärr blir inte min rädsla för smärta mindre med åren, nästan tvärtom känns det som. :(



Men jag har absolut inte blivit daltad med under uppväxten, så jag vet inte riktigt om det där stämmer faktiskt... men jag vet att jag gillar emlasalvan starkt när jag ska ta de där läskiga blodproven. ;)

2009-05-26 @ 22:00:15
Postat av: Ylva

Det ar val onadıgt att lata kroppen varna for en fara som ınte fınns... Som att ta blodprov.. Men det skulle vara en dum ıde att typ ınjecera nagot sa att man aldrıg kanner smarta..

2009-05-27 @ 15:53:46
Postat av: Maria

Du vet att jag vet och jag vet att du vet - att du har rätt. Varm varm kram

2009-05-28 @ 16:44:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback