Mer om smärta

Jag tycker att smärta är spännande. Det finns mycket olika sorters smärta och så många aspekter av det. Jag tänkte inte gå in på allt det här. En viss typ fysisk smärta stundar mig om sådär 10-14 veckor så det kanske inte är så konstigt att det är något jag funderar över just nu.

Apropå mitt inlägg om Emla-generationen så ville jag dela med mig detta citat från Gudrun Abascals bok Att möta förlossningssmärta. Jag tycker att det är intressant också om man bortser från just förlossningar.

"Lite hårt draget kan man säga att det idag finns läkemedel mot allt, och för all, till om ded för att känna lycka, allt för att sörja för att 'det onda fördrivs'. Idag är rätten till smärtlindring en självklarhet inom svenska förlossningsvård. Men den påverkar helt klart synen på smärtan. Tillgången på preparat som lindrar gör oss kanske än mer smärtkänsliga eftersom det är så lätt att ta en tablett mot de flesta besvär. När du inte kan sova, när du är orolig, när du har ont. Du kan ta uppiggande när du inte vill vara trött, och piller för att känna lycka. Medicinerna är den lösning som ligger närmast till hands när vi har ont. Men var hämtar vi då motivationen för att lösa smärtan på annat sätt? Det är något som du kan fundera över inför din förlossning.

Att ha ont är inte längre ett 'levande villkor' men historiskt sett har smärtan alltid varit en del av vardagen: tandvärk, ryggvärk, ledvärk. Och lägg där till mensvärk, huvudvärk, olycka... Med tillgång till smärlindring anses inte längre smärta vara en naturlig del av livet. Smärta och lidande har i vårt samhälle blivit ett tecken på nederlag, att vara gamma l och att bli sjuk ses ofta som en svaghet. "


Kommentarer
Postat av: Ylva

Jag ar ocksa ıntresserad av smarta ch tankte skrıva nagot bra... Men jag kom ınte pa nagot! Jag haller just pa att blı frısk fran en langdragen smarta... och ser ınte hur jag har kommıt tıll nagon specıell losnıng utan jag hıttade antlıgen ratt behandlıng. Och jag kanner mıg mycket gladare och oppnare och tycker ınte alls att smarta ska fa vara en naturlıg del ı lıvet ıallafall!!

2009-05-31 @ 22:10:49
Postat av: Evasleva

Jag tycker inte heller att man ska behöva leva en längre tid med smärta. Jag tycker dock att det kan vara bra att kunna ta kortare stunder smärta som skrubbsår, sprutor med mera utan smärtlindring. Det är ju inte farlig smärta. Långsvarig smärta är absolut inte bra. Men det finns mycket smärta som har en förklaring som stress, spänningar med mera. Där tror jag i alla fall att det är bättre att ta reda på orsaken till smärtan och behandla det än själva smärta dvs. med smärtstillande.



Det är klart att det är skillnad på smärta och smärta.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback